Journalism club as a communicational incident in the educational process
Main Article Content
Abstract
Article Details
Universitas-XXI Journal aligns with the principles of open access and academic collaboration by adopting the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0). This license ensures that published content can be used and shared widely under the following conditions:
Attribution: Authors and the journal must be appropriately credited as the original creators of the content, with full reference and a link to the publication provided.
Non-commercial use: Content may not be used for commercial purposes, preserving its academic and educational intent.
ShareAlike: Derivative works must be distributed under the same terms as this license, promoting the creation of accessible and equitable knowledge.
By implementing this license, the Universitas-XXI Journal strengthens its commitment to disseminating high-quality research, providing free access to knowledge, and fostering a collaborative environment among researchers, educators, and students worldwide.
This decision reflects core values of responsibility, ethics, and transparency in academia, ensuring that intellectual contributions serve as a foundation for new research and projects while respecting the rights of authors and the scientific community.
For more information about this license, please visit the following link: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/"
References
BALBAS, F. 2014. La “Flipped Classroom” como recurso metodológico aplicado a la docencia de Expresión Gráfica de 4º de ESO (Tesis de maestría). Universidad de Valladolid, España. Recuperado de https://goo.gl/irr5Y1/
CASTRO, M. y ORTIZ, A. 2011. Importancia del periodismo educativo en la formación de los niños y niñas de la escuela fiscal mixta Dr. Carlos Moreno Arias del cantón Milagro (Tesis de pregrado). Universidad Estatal de Milagro, Ecuador. Recuperado de https://goo.gl/y4X6Bk/
CORREA, D. 2016. Club de periodismo, modelo de práctica educativa para fortalecer la escritura periodística. INNOVA Research Journal, 1(6), 14-26. Recuperado de https://goo.gl/tEYR4W/
COTALLAT, J. y DT-NÚÑEZ, M. 2012. Aprendizaje cooperativo y su incidencia en el rendimiento académico de los estudiantes de segundo año de Bachillerato especialidad Ciencias del Instituto Tecnológico Pelileo (Tesis de maestría). Universidad Técnica de Ambato, Ecuador. Recuperado de https://goo.gl/sPFdnK/
FISCHIETTO, A. 2014. Desarrollo de Periódicos Escolares en Ambiente Virtual. Revista Científica EduWeb, 8(1), 57-70. Recuperado de https://bit.ly/2L4KVJ3/
GONZÁLEZ, J. 2013. Célestin Freinet, la escritura en libertad y el periódico escolar. Un modelo de innovación educativa en la primera mitad del siglo 20. História da Educação, 17(40), 11-26. Recuperado de https://bit.ly/2nGVHMn/
JIMÉNEZ, L., PÉREZ, H. y FERNÁNDEZ, S. 2007. La enseñanza de estrategias de aprendizaje en educación infantil. Profesorado, Revista de currículum y formación de profesorado, 11(2). Recuperado de https://goo.gl/mBbvSZ/
MARCANO, M., QUINTERO, A. y RODRÍGUEZ, N. 2013. Plan de formación en tecnologías de información y comunicación para el profesorado de educación media del instituto escuela. Píxel-Bit, revista de medios y educación, (42), 51-64. Recuperado de https://goo.gl/f8jm93/
MENDOZA, L., ZERMEÑO, M. y ZERMEÑO, R. 2013. Desarrollo de habilidades cognitivas y tecnológicas con aprendizaje móvil. Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Graduados en Educación, 3(6), 30-39. Recuperado de https://goo.gl/KWLoEf/
PÉREZ, Z. y VALDÉS, A. 2018. Estrategias para la formación profesional en periodismo radiofónico: experiencias y propuestas/Strategies for professional training in radio journalism: experiences and proposals. Revista de Comunicación de la SEECI, (46), 53-63. Recuperado de https://bit.ly/2L3uBbw/
TAPIA, L. 2016. Estudio de recepción del periódico comunitario El Chulla Quiteño (Tesis de pregrado). Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. Recuperado de https://goo.gl/TK3joo/
TOLEDO, D. y BALSECA, C. 2013. El uso de las aulas virtuales y su incidencia en el Rendimiento Académico Estudiantil en Matemática de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad Central del Ecuador (Tesis de maestría). Universidad Técnica de Ambato, Ecuador. Recuperado de https://goo.gl/gscgBa/