Global trends marking the development of Ecuador’s higher education: relevance, regionalization and expansion of the academic market

Main Article Content

José A. Flores http://orcid.org/0000-0002-3640-9129
Endel D. Pernía http://orcid.org/0000-0002-0238-4584

Abstract

Ecuador has achieved great progress in terms of quality, inclusion and relevance of Higher Education. However, the higher education system still shows deep gaps which reproduce the structural characteristics of the economic and demographic asymmetry of the country. This study explores the conception of education as a human right and public assets. From this perspective, the study explores the challenges that the higher education system faces. The analysis starts from the data presented by the entities in charge of higher education, and subjects it to a critical reading while presenting ways to regionalize the impacts of the higher education institutions in Ecuador. The data is contrasted with the different social, legal, planning, and development the Ecuadorian framework as well as the international framework (UNESCO and the UN documents among others).
Abstract 543 | PDF (Español (España)) Downloads 1128 PDF Downloads 533 HTML (Español (España)) Downloads 305 EPUB (Español (España)) Downloads 34

References

ANDERSEN, H. S. 2017. Udviklingen i unges fraflytning fra yderområder og den geografiske centralisering af uddannelserne. Lyngby, Dinamarca: Polyteknisk Forlag.

ARNESEN, A. L. y LUNDAHL, L. 2006. Still social and democratic? Inclusive education policies in the Nordic welfare states. Scandinavian Journal of Educational Research, 50(3), 285-300.

Asamblea Nacional. 2008. Constitución Política del Ecuador. Quito: Asamblea Nacional de la República del Ecuador.

Asamblea Nacional. 2010. Ley Orgánica de Educación Superior. Quito: Asamblea Nacional de la República del Ecuador.

AUPETIT, S. 2006. Informe sobre la educación superior en América Latina y el Caribe (2000–2005): la metamorfosis de la educación superior. Panamá: IESALC/UNESCO.

BAENA, M. D. 1999. El papel de la educación superior en el crecimiento y desarrollo de los países iberoamericanos. Scripta Nova, revista electrónica de geografía y ciencias sociales, 3.

BOURDIEU, P., PASSERON, J. C., MELENDRES, J. y SUBIRATS, M. 1981. La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.

CEDEÑO FERRÍN, J. y MACHADO RAMÍREZ, E. F. 2012. Papel de la extensión universitaria en la transformación local y el desarrollo social. Humanidades Médicas, 12(3), 371-390.

CES. 2013. Reglamento de Régimen Académico. Quito: Consejo de Educación Superior.

DE SOUSA SANTOS, B. 2008. La universidad en el siglo XXI: para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. Caracas: CIM.

DE SOUSA SANTOS, B. 2010. Refundación del Estado en América Latina: perspectivas desde una epistemología del Sur. La Paz: Plural.

DÍAZ, E. G. V. 2000. Situación de la educación en el Ecuador. Educación, 23(11).

FÄGERLIND, I. y STRÖMQVIST, G. 2004. Reforming higher education in the Nordic countries: studies of change in Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden. UNESCO.

HORRUITINER-SILVA, P. 2007. La universalización de la educación superior. Revista Pedagogía Universitaria, 12(4).

HOUNIE, A., PITTALUGA, L., PORCILE, G. y SCATOLIN, F. 1999. La CEPAL y las nuevas teorías del crecimiento. Revista de la CEPAL, 68, 7-33.

INEC. 2016. Resultados de la Encuesta de Condiciones de Vida 2013-2014. Quito: INEC.

MINISTRY OF HIGHER EDUCATION. 2016. The Danish Education System. Copenhagen: The Ministry of Higher Education and Science, the Ministry for Children, Education and Gender Equality and the Ministry of Culture, Copenhagen.

MUÑOZ, C. 2004. Educación y desarrollo socioeconómico en América Latina y el Caribe. México DF: Universidad Iberoamericana.

ONU. 2015. Objetivos de desarrollo del milenio. Nueva York: ONU.

PEREYRA, M. A. 2006. Las universidades españolas y el proceso de construcción del Espacio Europeo de Educación Superior: limitaciones y perspectivas de cambio. Revista Española de Educación Comparada, 12, 113-143.

RAMA, C. 2011. La educación superior en América Latina en el período 2000-2010: ocho ejes centrales en discusión. Revista Innovación Educativa, 15-20. México DF.

RAMÍREZ, R. 2016. Universidad urgente para una sociedad emancipada. Quito: UNESCO/IESALC/SENESCYT.

RAMONET, I. 2016. Diez claves que explican el nuevo sistema mundial. Mimeografiado.

REDU. (s/f). Red Ecuatoriana de Universidades y Escuelas Politécnicas para Investigación y Posgrados. Recuperado de www.redu.edu.ec

SENESCYT. 2015. Rendición de cuentas. Quito: SENESCYT.

SENPLADES. 2009. Modo de desarrollo, organización territorial y cambio constituyente en Ecuador. Quito: SENPLADES.

SENPLADES. 2013. Buen Vivir: plan nacional 2013-2017. Quito: SENPLADES.

SENPLADES. 2017. Plan Nacional de Desarrollo: toda una vida. Quito: SENPLADES.

SNNA. 2015. Sistema Nacional de Nivelación y Admisión. Quito: SENESCYT.

SNIESE. 2016. Geo portal. Recuperado de https://bit.ly/24aC7te/

UNESCO. 2012. Global Education Digest. Montreal: Institute for Statistics.