Struggles for the schooling of young people in poverty in Argentina

Main Article Content

Eduardo Langer

Abstract

It is studying the daily dynamics of pedagogical devices comparatively in two locations in differentprovinces of Argentina, Santa Cruz and Buenos Aires, considering the living conditions, defenses andways to support youth education in neighborhoods where it was deepening urban poverty and socialinequalities in communities. The concern is to understand how the ways they acquire the conditionsand situations of life of the subjects are expressed, act and intervene in daily school life. The centraldimensions of work and comparatives –poverty, schooling and social struggles– are developed based ondifferent techniques for obtaining information from a survey conducted in both provinces and in-depthinterviews in both contexts.
Abstract 182 | PDF (Español (España)) Downloads 275 HTML (Español (España)) Downloads 193 EPUB (Español (España)) Downloads 128 Sin título (Español (España)) Downloads 0

References

Butler, Judith (2009), Marcos de guerra. Las vidas lloradas, Bs. As.: Paidós.

Castel, Robert (1996), La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado, Bs. As.: Paidós.

Davis, Mike (2007), Planeta de ciudades miseria, Madrid: Foca Ediciones.

De Marinis, Pablo (2002), “Ciudad, ‘cuestión criminal’ y gobierno de poblaciones”, en Política y Sociedad. Revista de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociología de la Universidad Complutense de Madrid, Vol. 39 (2), 319-338.

Fistetti, Francesco (2004), Comunidad. Léxico de Política, Bs. As.: Nueva Visión.

Foucault, Michel (2007), Nacimiento de la biopolítica, Bs. As.: FCE.

---------------- (2006), Seguridad, territorio, población, Bs. As.: FCE.

Grinberg, Silvia (2008), Educación y poder en el siglo XXI. Gubernamentalidad y pedagogía en las sociedades de gerenciamiento, Bs. As.: Ed. Miño y Dávila.

---------------- (2006), “Gubernamentalidad, vida escolar y violencia en emplazamientos urbanos marginales”, en Claroscuro, Revista del Centro de Estudios sobre Diversidad Cultural, Año V (5), 110-124.

Harvey, David (2012), Las condiciones de la posmodernidad, Bs. As.: Amorrortu.

Lefebvre, Henri (1978), El derecho a la ciudad, Barcelona: Ediciones Península.

Pérez, Andrés (2012), “Biopolítica y territorio. Procesos de re-configuración urbana. El caso de Caleta Olivia, provincia de Santa Cruz”, en Espacios Nueva Serie. Estudios de Biopolítica, Vol. 1 (7), 289-303.

Prévôt Schapira, Marie (2002), “Buenos Aires en los años ‘90: metropolización y desigualdades”, en Revista EURE, Vol. 28 (85), pp. 31-50. Recuperado el 20 de Agosto de 2015 desde http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612002008500003.

Redondo, Patricia (2004), Escuelas y pobreza. Entre el desasosiego y la obstinación, Bs. As.: Paidós.

Rose, Nikolas (1996), “Identidad, genealogía, historia”, en S.
Hall y P. Du Gay (Comps.), Cuestiones de identidad cultural (Pp. 214-250), Madrid: Amorrortu editors.

------------ (1996a), “¿The death of the social? Re-figuring the territory of government”, en Economy and Society, Nº 25, 327-356.

Segura, Ramiro (2006), “Segregación residencial, fronteras urbanas y movilidad territorial. Un acercamiento etnográfico”, en Cuadernos del Ides, Nº 9, 3-25. Recuperado el 8 de Octubre de 2011 desde http://ides.org.ar/wp-content/uploads/2012/03/cuadernos9_Segura.pdf.

Shammah, Cinthia (2009), El circuito informal de los residuos. Los basurales a cielo abierto, Bs. As. Espacio Editorial.

Silberman-Keller, Diana, Bekerman, Zvi, Giroux, Henri y Burbules, Nicholas (2011), Cultura popular y educación. Imágenes espejadas, Bs. As.: Miño y Dávila Editores.

Tenti Fanfani, Emilio (2011), “La enseñanza media hoy: masificación con exclusión social y cultural”, en G. Tiramonti y N. Montes N. (Ed.), La escuela media en debate. Problemas actuales y perspectivas desde la investigación (pp. 53-72), Bs. As.: Manantial-Flacso.

Wacquant, Louis (2007), Los condenados de la ciudad. Gueto, periferia y Estado, Bs. As.: Siglo XXI.

Zibechi, Raúl (2008), Territorios en resistencia. Cartografía política de las periferias urbanas latinoamericanas, Bs. As.: Ed. La Vaca.